Professionele packshots voor jouw webshop: zo doe je dat!

Packshots, de key tot een professionelere en betrouwbare uitstraling van jouw webshop. Het visuele aspect is vaak de eerste indruk die jouw klanten van de producten krijgen. En zeg nou zelf, een goede eerste indruk is het halve werk! De eerste indruk bepaalt of klanten op jouw website blijven of toch bij een ander de deal rond maken. In deze blog leg ik jou graag uit waarom packshots zo belangrijk zijn, wat je nodig hebt om ze te maken en waar je op moet letten bij het schieten van deze plaatjes.

Waarom zijn packshots zo belangrijk voor jouw bedrijf?

Tegenwoordig bestaan er meer webshops dan ooit, dat maakt de onderlinge strijd dus ook groter dan ooit. Om die strijd te winnen is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Nu voel je hem misschien al aankomen, jezelf onderscheiden kan met goede packshots! De eerste blik moet goed zijn! Jouw packshots zijn namelijk het eerste wat de kopers zien, ze moeten dan meteen denken: “Wow dat wil ik hebben!” Als ze dat gevoel niet krijgen, shoppen ze namelijk gewoon ergens anders waar ze dat gevoel wel krijgen. Bovendien zijn packshots echt een middel om vertrouwen te winnen. Goede foto’s laten namelijk zien dat je de zaken op orde hebt. Daarnaast kunnen goede foto’s er voor zorgen dat er minder gedoe komt met retourneren. Als de foto’s kloppen, dan weten mensen precies wat ze in huis halen en komen ze niet voor verrassingen te staan. Met andere woorden zijn packshots dus echt de key tot hogere verkoopcijfers! Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je dan tot de perfecte packshots komt. Dat leg ik hieronder graag uit!

Tips voor de beste packshots

Inmiddels ben je er wel achter hoe belangrijk packshots zijn voor je online winkel. Ik geef je dan ook graag 5 tips voor het maken van deze toffe foto’s:

Zorg voor professionele belichting: licht is alles, dit maakt of breekt de foto. Voor packshots zijn natuurlijke lichtbronnen heel erg fijn om mee te werken. Denk daarbij aan daglicht of professionele studioverlichting zoals softboxen om je product gelijkmatig te verlichten. Een echte afknapper bij packshots zijn harde schaduwen en overbelichting, omdat dit ervoor zorgt dat de details minder zichtbaar worden en het product daardoor minder duidelijk wordt.

Less is more: Ik zeg het wel vaker, maar less is more. Houd de achtergrond neutraal en rustig, zodat het product echt de show steelt en de aandacht niet naar de achtergrond gaat.

Fotografeer vanuit meerdere hoeken: Om het product echt goed op de foto te zetten, is het belangrijk om uit meerdere hoeken foto’s te schieten. Zo kan je foto’s maken van de voorkant, de zijkanten, de bovenkant etc. Op die manier kan je goed in kaart brengen hoe het product er in zijn geheel uit ziet en wat jouw product bijzonder maakt.

Creëer eenheid: Het is bij packshots echt heel belangrijk om één stijl aan te houden. Daarmee laat je zien dat de foto’s bij elkaar passen, dat zorgt ervoor dat je betrouwbaarder overkomt.

Stabiliseer de camera: Door de camera op een statief te zetten, zorg je ervoor dat er geen beweging in het beeld komt. Zo kan je het makkelijkst jouw product scherp in beeld krijgen. Vanuit de hand heb je toch de kans dat de foto’s bewogen uit de bus komen.

Packshots of toch sfeerbeelden?

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar tips gegeven over packshots, maar ook sfeerbeelden kunnen helpend zijn voor jouw webshop. Sfeerbeelden zorgen ervoor dat de klant ook een emotionele waarde hechten aan het product. Dit zijn beelden waarbij je meer gebruik maakt van de setting waarin het product gebruikt wordt. De sfeer in de foto is vaak huiselijker en warmer dan die van packshots. Je kan er dan ook voor kiezen om als basis packshots te gebruiken met als versterking sfeerbeelden. Zelf vind ik een mengelmoes van packshots en sfeerbeelden heel erg fijn! Ik ben in beide foto’s gespecialiseerd, dus dat maakt het ook zo fijn om het te combineren. Deze combinatie zorgt voor een kant een klaar pakketje om jouw website mee aan te vullen en versterken.

Werk je met een B2B-marketing (Business-to-business-marketing), dan zoeken ze vaak packshots. Ze kunnen dan goed zien welk product ze in huis halen en hoe het geleverd wordt. Je kan ook sfeerbeelden gebruiken, maar dat is dan alleen in het eerste contact om ze lekker te maken. Als je juist werkt in de B2C-markt (Business-to-consumer-markt) dan wil je vooral werken met sfeerafbeeldingen zodat je de consument lekker kan maken met de producten. De klanten moeten echt jouw webshop ingaan omdat ze de foto’s aantrekkelijk vinden. Het is wel handig om na het gebruik van sfeerbeelden ook een packshot te gebruiken, zodat de koper ook kan zien wat hij nou precies in huis haalt.

Maak je webshop onweerstaanbaar!

Laat jouw producten de show stelen met professionele packshots. Neem vandaag nog contact met mij op en ontdek hoe ik jouw winkel laat knallen!

~ Meer blogs ~

Een conceptuele shoot; wat is dat?

Een conceptuele shoot, wat is dat?

Ontdek in deze blog wat een conceptuele shoot inhoudt: van moodboard tot epische set. Samen brengen we jouw unieke verhaal tot leven en tillen we jouw branding naar een hoger niveau!

Headshot Wednesday Boost je zakelijke branding met creatieve portretfoto's. Zakelijke gebruik

"Vera is super goed in een omgeving met je bouwen waar niks te gek of raar is."

“Een shoot met Vera is ontzettend speciaal en bijzonder. Niet alleen omdat ze je volledig jezelf kan laten voelen in een hele korte tijd (wow), maar ook omdat je samen op een creatieve reis gaat.
En een leuke achtbaan is het zeker! Vera is super goed in een omgeving met je bouwen waar niks te gek of raar is. Waar elke emotie de ruimte heeft en je heerlijk mee kan varen op het creatieve proces van een getalenteerde fotografe met een goeie playlist.

Als je op zoek bent naar een set portretten waar iemand echt oog voor je heeft, en jou vastlegt op een manier die je écht zelden ziet op foto’s dan moet je zeker een afspraak bij Studio Vérus maken.” 

- Nadiye